Kako da pišeš i prodaješ, a da ne počupaš svu kosu
Iako bi ovo bio dobar podnaslov za prodajni tekst koji ti nudi preparate za rast kose, ovog puta nećemo prodavati čudesne sprejeve, trikove i quick fix rešenja.
U zavisnosti od toga ŠTA prodaješ, neka ti prvi korak bude pisanje kratkog koncepta.
Počni od KLJUČNIH REČI
Pokušaj da odgovoriš na sledeća dva pitanja:
- Jednom me je Ivana/Milica/Sanja pitala zašto nemam u ponudi to i to. Šta je time za sebe želela?
- Drugom prilikom, i sama sam razmišljala da pokrenem novu liniju proizvoda / podcast / novi oblik programa. Šta ljude poput mene i mojih kupaca sprečava da sprovedem svoju ideju u delo?
Ako uzmemo da, recimo, potencijalni kupci žele da napišu dobar prodajni tekst i žele da im ponudimo dobar, organizovan program (u ovom slučaju – pisanja), mogući odgovori su:
- Moja klijentkinja je za sebe poželela da nauči da piše. U osnovi je njen motiv da lakše prodaje. Kako bi u tome uspela, ona traži jasnu strukturu koju može da prati.
- Ideje ne sprovodimo u delo kada smatramo da nemamo vremena, ni trenutnih resursa za njihovo ostvarenje. Međutim, ako znamo da bi nam realizacija ideja omogućila da imamo više vremena za aktivnosti koje volimo i da bismo tako sredili svoje misli, a time i poslovanje, dolazimo do ključnih motiva naših ljudi. Želimo vreme i teško nam je da složimo svoje misli, jer znamo da ova akcija iziskuje trud.
Ako primenimo gornje odgovore na želje i motive kupaca, kao i njihove probleme i nedoumice, eto nama ključnih 5 podtema koje služe da razjasne našim potencijalnim klijentima ključne reči koje često guglaju (ili ukucavaju u drugim web pretraživačima).
Čuo / Čula si za brejnstorming, mape uma?
Zlatno pravilo kod pisanja dobrog, preglednog prodajnog teksta jeste odvajanje u logičke celine. Tome nam najbolje služe PODNASLOVI.
Poštuj pravilo: nova celina – nov podnaslov.
U okviru svakog podnaslova, neka važi pravilo pisanja: nova ideja – nov pasus.
Kako da tvoj prodajni tekst dobije jasnu strukturu
Pre svega, struktura nam lakše padne kada unapred odredimo CILJ teksta, to jest šta želimo da izazovemo kod čitalaca i koji rezultat očekujemo da postignemo (izazivanje znatiželje, podizanje awareness-a o brendu, povezivanje sa potencijalnim klijentima ili direktnu prodaju konkretne usluge).
Jasnoća koju klijentu treba da ponudi prodajni tekst dolazi i iz jasno određenih vrednosti našeg brenda i naših ličnih vrednosti – jesmo li spremni na inovativne metode, na prodaju s rizikom, ili pak, volimo da igramo “na sigurno” i provereno.
Sve ovo jedan efektan prodajni tekst može da nosi u sebi kao poruku koja komunicira sa našim čitaocima.
U specijalnim slučajevima, dobro je pisati o načinima rada (izrade, isporuke) ukoliko smo istražili koji konkretan način najviše koriste naši klijenti, a najmanje im je problematičan.
PRIMER: Ukoliko je naša usluga povezana sa dugotrajnim procesom izrade, jer su u pitanju unikati ili personalizovani proizvodi, dobar prodajni tekst treba da komunicira strpljenje i posvećenost detaljima.
Kako da ti pisanje pomogne da složiš svoje misli?
Efekat koji često zanemarimo jeste da kroz dobar prodajni tekst ne komuniciramo isključivo KA čitaocima, već svaki tekst može da ima dvosmernu vrednost.
Jednom kada ispišeš ovih 5 koraka, odnosno odgovoriš na ona dva pitanja sa početka teksta, biće ti jasno:
- u kakvoj si trenutno fazi poslovanja
- kakvo je tvoje emotivno stanje dok pišeš tekst
- na kakve si nove iskorake spreman ili spremna.
Pisanje tekstova, a naročito onih koji za cilj imaju prodaju, upućuje nas i na naše trenutne standarde, usmerava nas ka željenim i tako nas približava rezultatima koje očekujemo.
Vidiš šta je moć strukture! Ne vodiš li time sebe u fino rasterećenje?
Može li ti dobar prodajni tekst pomoći da dobiješ više slobodnog vremena?
Kupovina tvoje usluge ili proizvoda može kupca da vodi ka rasterećenju, olakšanju, rešavanju konkretnog problema, opuštanju, zabavi. Takođe, može mu priuštiti više kvalitetnog, slobodnog vremena.
Ono što tvoji ljudi dobiju od trenutka porudžbine / kupovine do trenutka isporuke usluge jeste PROCES.
I taj proces zahteva vreme, koje često ne uračunamo kao sastavni deo prodaje.
Neka ti pisanje prodajnog teksta posluži da optimizuješ sam proces kupovine. KAKO?
Jasno predstavljanje ponude kroz redovno pisanje prodajnih tekstova donosi ti priliku da optimizuješ procese svog poslovanja.
Uz to, imaš priliku da se poigravaš formom, da predstaviš sebe i svoje usluge u novom svetlu. Ako ti je dosad prodaja bila mučna, ovo je prilika da se sa njom najzad sprijateljiš!
Ako kroz tekst daješ obećanje, neka ti prodajni tekst posluži da razradiš svaki korak od obećanja do njegovog ispunjenja.
Na ovaj način, oslobađaš sebi vreme jer smanjuješ rizik od nepredviđenih okolnosti.
Takođe, dobar tekst može ti poslužiti i za finu komunikaciju granica, kako ka klijentu, tako i za one koje postavljaš ka sebi.
Jednom kada napišeš kako izgleda proces izrade / narudžbine / isporuke, otvaraš prostor da ne “pogaziš reč” datu sebi.
Uz to, procenjuješ kolike su ti trenutne mogućnosti da se posvetiš procesu isporučivanja usluge.
Još jedno zlatno pravilo: ne moraš ići preko svojih granica jednom kada napišeš i objaviš prodajni tekst. Neka ti tekst ovog tipa služi kao podsetnik.
Kako da u pisanje prirodno uklopiš prodaju?
Bilo da smo mi vlasnici biznisa, ljudi sa preduzetničkim veštinama ili pomažemo u održavanju porodičnog biznisa, od prodaje se ne može pobeći. Niti treba!
Prodajne veštine su veštine UPRAVLJANJA SOBOM.
Neki pametni ljudi su tome dali naziv self-menadžment.
Kako izgleda prodajni tekst na temu self-menadžmenta u biznisu i ima li mesta za emocije u biznisu, možeš proveriti na plavim linkovima. Oba teksta napisala sam za jedan sjajan hrvatski portal za preduzetnice.
Kroz tekstove ovakvog tipa, možemo se baviti motivima koji pokreću ljude na kupovinu (baci pogled na gornju sličicu i razmisli koji su tvoji dominantni motivi kada pišeš prodajni tekst).
Takođe, pisanje nam pomaže da proverimo koji kanali prodaje su nam trenutno aktivni i da razmislimo možemo li već postojeće prilagoditi trenutnoj potražnji ili je potrebno formirati nove kanale prodaje.
Gde i kako možeš da naučiš sve o pisanju dobrih prodajnih tekstova?
U 21. veku, mogućnosti je bezbroj!
Pa ipak, pre nego se upustiš u avanturu biranja mentora za pisanje, predlažem ti da odradiš sledeće:
- analizu dosadašnjeg načina komunikacije sa klijentima – šta je već dobro prolazilo, na šta su fino reagovali, šta pišu da su tvoje prednosti i da im najviše znači
- evaluaciju kako možeš drugačije da iskomuniciraš prodaju, uz korišćenje dobrih tehnika kojima si već ovladao / ovladala
- pregled pisane komunikacije sa klijentima (utisci, povratne informacije, zahvalnice, kritike, sugestije).
Što se tiče stilova prodajnog pisanja i svih mogućih načina da plasiraš dobar prodajni tekst, moja topla preporuka je da se upoznamo.